Automotive Campus Helmond 26 maart 2017

E-parade

Het wereldrecord is nu 746 100% elektrisch aangedreven voertuigen

Gisteren mocht ik Martijn van der Linden interviewen. Martijn is werkzaam als Director PR & Communications Europe bij NXP Semiconductors. NXP is een van de grote sponsors van de E-parade. Op de vraag waarom NXP E-parade sponsort vertelde hij dat in elke auto chips van NXP zijn ingebouwd. En het aandeel chips in auto’s – en in het bijzonder in elektrische auto’s - steeds groter wordt. We zien dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar, de infrastructuur en de bestuurder kunnen communiceren en dat zorgt voor een revolutie in de auto-industrie.

Zoals gezegd bevatten bijna alle nieuwe auto’s ter wereld een tot soms wel tientallen chips van NXP. Onze chips dragen bij aan het vergroten van de verkeersveiligheid, maar zorgen er ook voor dat auto’s zuiniger en lichter worden en dat bestuurders en passagiers kunnen genieten van hun car infotainment systeem. NXP ontwikkelt, bedenkt en produceert vooral slimme toepassingen voor personenauto’s. Omdat auto’s lang mee moeten gaan en het jaren duurt voor een nieuw model van tekenentafel in productie kan, is NXP constant bezig met de toekomst – met future mobility. Wij denken na over de auto van de toekomst en dat is ook de reden dat we al jaren bijzondere projecten sponsoren, zoals de studenten van het Solar Team met hun Stella en Stella Lux, de eerste familiewagen op zonne-energie. De E-parade is ook zo’n bijzonder project waarbij de auto van de toekomst en innovatie centraal staan. Een recordpoging als deze past daarom heel goed bij onze visie op de toekomst.

Elektrische auto’s moeten veilig zijn en NXP heeft daar slimme chips voor ontwikkeld. Alle auto's zijn tegenwoordig voorzien van een intern netwerk waarover boodschappen uitgewisseld worden tussen elektronicamodules in de auto. Bij elektrische auto's, waar hoge elektrische spanningen worden toegepast, dienen de chips die dit netwerk aansturen dit netwerk te beschermen tegen mogelijk kortsluiting (bijvoorbeeld bij een ongeluk).  NXP heeft hiervoor speciale chips ontwikkeld (isolated CAN) die het netwerk volkomen veilig houden ingeval van een ongeluk of storingen. Hiermee draagt NXP dus direct bij aan de veiligheid van elektrisch rijden. 

NXP heeft als sponsor Stella in 2014 naar de USA gehaald. Hier heeft Stella meegedaan aan een eerdere wereldrecordpoging met in totaal 507 elektrische voertuigen. Dit was een waanzinnige ervaring en ik hoop dat de Stella en Stella Lux straks in Helmond de parade aanvoeren en onderdeel zijn van een nieuw wereldrecord!

Als het gaat om de toekomst van het elektrisch rijden ziet Martijn een positieve trend. Steeds meer merken ontwikkelen elektrische auto’s waardoor het aanbod groter wordt en de prijs daalt. Door de toename van het aantal laadpalen neemt ook de angst om stil te komen staan af.
Maar het is moeilijk te zeggen wanneer de elektrische auto nu echt gaat doorbreken. Dit is mede afhankelijk van het beleid van lokale en nationale overheden op het gebied van parkeren, laden en belastingen.

De technologische ontwikkelingen gaan snel. De (elektrische) auto wordt steeds slimmer. De technologische ontwikkelingen van de (elektrische) auto en het aanpassen van de infrastructuur moeten hand in hand gaan. Dan profiteren we volop. Er moeten veel meer slimme (snel)wegen komen. Hier ligt ook een taak bij de overheid. Want hoe mooi is het als je van te voren weet dat je een groen stoplicht net gaat halen zonder dat je extra gas hoeft te geven? En dat je lang van te voren kunt anticiperen op een file zodat die sneller oplost of helemaal wordt voorkomen? Dit bevordert de doorstroom en voorkomt daardoor veel fileleed.

De A270 is zo’n slimme snelweg. Dus ook niet vreemd dat juist op deze snelweg de E-parade wordt gehouden!